تاریخ انتشار: چهارشنبه 1399/09/19 - 13:48
کد خبر: 378733

مسئول بسیج دانشجویی مازندران عنوان کرد

انفعال مقامات رسمی کشور در مقابل دشمنان منکر است/ رویکردهای جدید ستاد امر به معروف برای تشکل های انقلابی امیدآفرین است

سادات کرمی مسئول بسیج دانشجویی مازندران گفت: نباید تنها معروف و منکر را در مقیاس دانشگاه تعریف کرد، تشکل های انقلابی باید در تمامی حوزه های مرتبط با نظام اسلامی آرمانخواهی و مطالبه گری داشته باشند؛ عدم تحرک یک مسئول دولتی یا یک مقامی در استان به دلیل انفعال و بی تفاوتی، یک منکر است که باید از آن نهی شود؛ ضایع کردن بیت المال، اشرافی گری و... همه از مصادیق منکرات است که بسیج دانشجویی به عنوان یک تشکل انقلابی نمی تواند در برابر آن سکوت کند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ با توجه به رویکردهای جدید ستاد امر به معروف و نهی از منکر و ضرورت عمومی سازی این فریضتین در سطح جامعه با بهره گیری از ظرفیت نخبگان، اساتید، دانشجویان و جوانان مومن و انقلابی در قالب گروه های جهادی و هسته های مطالبه گر، گفتگویی با «سید امیر سادات کرمی» مسئول بسیج دانشجویی استان مازندران از سوی روابط عمومی این ستاد ترتیب داده شد که مشروح آن را در ادامه می خوانید.

جناب آقای سادات کرمی سلام و خداقوت. ممنون از اینکه با وجود تمام مشکلات و مشغله های زیاد که در حوزه کاری تان بویژه در این روزها که منتسب می باشد به دانشجویان عزیز، این وقت را در اختیار ما قرار  دادید تا دقایقی در خصوص جوانان دانشجو و عمده وظایف و مسئولیت هایی که این عزیزان در جامعه اسلامی بر عهده دارند، گفتگویی داشته باشیم.

در ابتدا لطفا در خصوص روز دانشجو و وظایف عمده و اساسی دانشجویان و بسیج دانشجویی، این قشر اثرگذار جامعه مطلبی اگر مد نظرتان هست بفرمایید.

سادات کرمی: در خصوص روز دانشجو باید چند نکته را مورد نظر قرار داد. اول اینکه خاستگاه شکل گیری روز دانشجو که چند روزی از گرامیداشت آن می گذرد را باید بر محوریت دو موضوع دید؛ موضوع اول مسئله استقلال خواهی دانشجویان است و موضوع بعدی هم استکبار ستیزی آنان، که هردوی آن را در 16 آذر 1332 مشاهده می کنیم؛ هم در مقابل مخدوش سازی استقلال مردم در انتخاب رییس دولت خودشان با سرنگونی دکتر مصدق و آمدن نیکسون(معاون رییس جمهور وقت آمریکا) به ایران این اتفاق را شاهد بودیم که دانشجویان تجمع کردند و در این راه 3 شهید تقدیم کردند، هم اینکه این حرکتشان علیه استکبار بود. در سال 58 هم در تسخیر لانه جاسوسی نیز همین دو رویکرد را از دانشجویان پیرو خط امام شاهد هستیم. اما امروز اگر بخواهیم این رسالت ها را بسط و گسترش بدهیم باید بگوییم شمول آن گسترده تر شده و تنها در مسائل سیاسی خلاصه نمی شود، بلکه امروز هر دانشجویی که به استقلال کشور و انقلاب اهتمام داشته باشد و در هر موضوعی که این ویژگی را دچار خدشه می کند، واکنش نشان دهد و از سوی دیگر تمام تلاشش را به نفی نظام استکباری و تضعیف آن بکار بندد( به دلیل اینکه بزرگترین مانع پیشرفت و استقلال کشور همین استکبار جهانی است)، با این دو شاخصه باز هم این فرد، دانشجوی 16 آذری است؛ ولی در حال حاضر استقلال تنها در حوزه سیاسی مطرح نیست، بلکه در حوزه های اقتصادی، علمی، فرهنگی و تمام شمولی است که استقلال کشور را می شود بر پایه آن تعریف کرد. بنابراین هر دانشجو یا فردی که اهتمام وی به استقلال کشور از نظام استکباری با نگاه خودکفایی و خود بنیانی است و از طرفی هم تلاشش برای تضعیف نظام استکباری باشد، این فرد هم مشتی در برابر نظام سلطه همچون دانشجوی 16 آذری و 13 آبانی بلند کرده و همان نقش را دارد ایفا می کند.

لطفاً بفرمایید جامعه دانشگاهی بخصوص بسیج دانشجویی چه نقش آفرینی در حوزه حفظ و صیانت از نظام اسلامی به عنوان بزرگترین معروف(به فرمایش مقام معظم رهبری) می تواند ایفا نماید؟

سادات کرمی: به این پرسش می شود به صورت تفصیلی پاسخ داد اما به نظر بنده چکیده این پاسخ را می توان در خود متن پیام تاریخی حضرت امام(ره) در دوم آذرماه سال 67 برای تشکیل بسیج دانشجو و طلبه مشاهده کرد. امام در آن پیام 5 وظیفه شاخص را برعهده بسیج دانشجو و طلبه می گذارد که هنوز هم همان بندها سرلوحه فعالیت، رسالت و ماموریت بسیج دانشجویی است. اگر به طور مختصر و مفید بخواهیم اشاره ای داشته باشیم، نقش جریان و تشکل های انقلابی و ارزشی و در صدر آن نقش بسیج دانشجویی در دانشگاه حراست و حفاظت از انقلاب اسلامی و کمک به بسط و نشر آن است. این موضوع در دانشگاه ما در حوزه علمی هم باید صورت بگیرد، به این معنی که هم باید جلوی نفوذ دشمن در حوزه های علمی گرفته شود و هم مبانی و مولفه های علمی که مبتنی است بر تفکر انقلاب اسلامی یا موید گزاره های دینی و انقلابی ماست. (البته همه علوم را شاید نشود به ارزش و یا غیر ارزش تبدیل کرد، ولی جهت گیری علوم را می توان به این سمت هدایت کرد) بنابراین هر موضوعی که در حوزه علم، نفوذ علمی محسوب شود باید از آن حراست کرد و هر مسئله علمی که بتوان آن را نشر داد به نوعی که مبلغ انقلاب اسلامی بشود، آن هم وظیفه بسیج دانشجویی و تشکل های انقلابی است. در حوزه فرهنگی، اساتید و حوزه نگرشی دانشجویان نیز به همین منوال است که باید مانع نفوذ و مخدوش شدن انقلاب و اسلام در دانشگاه بشود، چون دانشگاه مبدا تحولات و کارخانه انسان سازی است، طبیعتا حراست از آن با بسیج دانشجویی است و این نقش بی بدیل و مستقل را حضرت امام به بسیج دانشجویی می دهند نه به نهادهای دیگر مرتبط با دانشگاه؛ از طرف دیگر هم هرچیزی که به بسط و گسترش انقلاب اسلامی در داخل و خارج کمک می کند هم باز اینجا متولی اصلی آن که می توان از او توقع داشت، بسیج دانشجویی است.

با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری پیرامون مسئله آرمان خواهی و مطالبه گری اجتماعی در سال های اخیر بخصوص توسط قشر جوان جامعه، جنابعالی نقش اجرای فریضتین امر به معروف و نهی از منکر را در اصلاح وضعیت عمومی جامعه چگونه ارزیابی می کنید.

سادات کرمی: در این خصوص باید عرض کنم طبیعتا امر به معروف و نهی از منکر به معنای واقعی خودش، یعنی ممانعت و جلوگیری از هر مقوله، گزاره و هر رفتار و نگرشی که بخواهد به شئون دینی و ارزشی و انقلابی ما در کشور لطمه بزند. مسلما باید در مقابل آن ایستاد و باید ممانعت کرد از هر موضوعی که به نوعی بخواهد به این شئون ضربه بزند(این معنای نهی از منکر است).  در مقابل امر به معروف هم همینطور است؛ هر چیزی که بتواند معروف های اسلام و انقلاب که با هم عجین هم هستند را بسط و گسترش بدهد، شامل امر به معروف است.

اما مبنای آن را باید از کجا گرفت؟ به نظر من از همان آرمان های انقلاب اسلامی، از گفتمان حضرت امام و از نص فرمایشات امامین انقلاب اسلامی در موضوعات مختلف. در حوزه اقتصاد، علوم انسانی و مسائل مختلفی که در دانشگاه مبتلا به است؛ هم نقاط آسیب و ضعف است که باید آنجا نهی از منکر کرد ( امروز ترویج اقتصاد نئو کینزی و اقتصاد لیبرال در دانشگاه یک منکر است که باید نهی شود. امروز متاسفانه برگزاری مراسماتی که وهن دانشجو است مانند برگزاری کنسرت و موسیقی زنده در روز دانشجو که باید روز مطالبه گری، آرمانخواهی و انقلابی گری و استکبارستیزی باشد، باعث وهن دانشجو و تخدیر افکار دانشجو است که این هم به نوعی منکری است که باید جلوی آن گرفته شود و یا اساتیدی که تفکر غرب گرا دارند و دانشجویان را ناامید کرده و به سمت غرب جهت می دهند هم منکر است و باید با آنها مقابله کرد.

به طور کلی هرچیزی که به شئون انقلاب اسلامی در دانشگاه لطمه بزند منکر است و باید جلوی آن گرفته شود و قطع به یقین پیگیری این مسئله و ورود بسیج دانشجویی و تشکل های انقلابی به این عرصه می تواند به تقویت انقلاب اسلامی کمک جدی کند.

از سوی دیگر هم هرچیزی که بتواند به انقلاب اسلامی کمک کند و باعث پیشرفت کشور شود، معروف است؛ از حمایت از اساتید ارزشی، تولید محتوای بومی و اسلامی در حوزه علوم انسانی گرفته تا ایجاد اشتغال برای دانشجویان و مرتبط کردن دانشگاه به صنعت و ... این ها معروف هایی هستند که سال هاست فراموش شده اند.

بسیج دانشجویی و تمام تشکل های انقلابی موظفند در جلوگیری از بسط بیشتر و اثرگذاری منکرهای ترویج شده(متاسفانه) نقش آفرینی کنند و ریشه آن منکرات را بخشکانند؛ از سوی دیگر در بسط و ترویج معروف های فراموش شده نیز تمام تلاششان را انجام بدهند که مصادیق آنها بیان شد.

البته نباید تنها معروف و منکر را در مقیاس دانشگاه تعریف کرد، این ها رسالت های درون دانشگاهی بسیج دانشجویی است اما رسالت های برون دانشگاهی نیز وجود دارد که این تشکل های انقلابی باید در آن حوزه ها نیز ورود کنند و اثرگذار باشند. به عنوان مثال عدم تحرک یک مسئول دولتی یا یک مقام در استان و یا شهرستان به دلیل انفعال و بی تفاوتی، یک منکر است که باید از آن نهی شود و آن را مرتفع نمود؛ یا ضایع کردن بیت المال، اشرافی گری و... که بسیج دانشجویی به عنوان یک تشکل انقلابی نمی تواند در برابر آن سکوت کند. نمونه دیگر نیز رانت ها، تبعیض ها، عدم توجه به محرومیت های استان و یا مسائل و مشکلات هنجار شکن در حوزه فرهنگی و ... که اینها هم در جرگه منکرات هستند و الزاما در دانشگاه هم نیست اما جنبش دانشجویی نمی تواند نسبت به این مواضع بی تفاوت باشد.

انفعال در دستگاه دیپلماسی، انفعال مقامات رسمی کشور در مقابل فتنه انگیزی های دشمنان و جنایات آنان مانند ترور دانشمند نخبه هسته ای ما «شهید فخری زاده»، هم یک منکر است که در برابر آنها باید ایستاد و سکوت نکرد.

در مقابل این منکرات، حمایت از اقدامات جهادی و مسئولان انقلابی و ...  نیز نمونه هایی از معروف های خارج از دانشگاه است که بسیج دانشجویی می تواند در این موارد نیز اثرگذار باشد.

به نظر شما آرمان خواهی و مطالبه گری عمومی و اجرای فریضتین امر به معروف و نهی از منکر به چه میزان در جلوگیری از نفوذ و گسترش فرهنگ مهاجم غربی می تواند مؤثر واقع شود؟

سادات کرمی: فکر می کنم به این مورد در سوال های پیش تر پاسخ داده شد اما اگر بخواهم اشاره ای کوتاه به آن داشته باشم باید این نکته را مورد توجه قرار دهیم امروز برای جلوگیری از ورود ویروس و بدافزارها به یک سیستم کامپیوتری می بایست برنامه هایی تحت عنوان آنتی ویروس بر روی آن دستگاه نصب نمود. امروز کسی نمی تواند مدعی این باشد که من اعتقادی به این نرم افزارهای مقابله یا محدود کننده ویروس ها ندارم!

با این مثال ساده باید گفت حالا ارزش های انقلاب اسلامی مهمتر است یا یک کامپیوتر؟! گاهی برای یک شرکت حوزه حراست و نگهبانی تعریف می شود، اما حراست از انقلاب صرفاً به ساختارهای فیزیکی نیست، بلکه مهمترین عاملی که حراست می کند از جامعه و انقلاب اسلامی، سیستم های نظارتی و هوشیاری و حمایت مردم بر سر معروف ها و منکرها است. اگر جایی معروف ها کمرنگ شوند یا منکری گسترش یابد، مردم باید ورود کنند و حساسیت به خرج دهند تا آن موضوع مرتفع شود. بنابراین نقش امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یک عامل بازدارنده، یک پاسدار و یک حارث در نگهداری از جامعه اسلامی تعریف می شود که هرچه این حمایت در مردم تنزل پیدا کند، آسیب پذیری جامعه و حتی خود مردم در حوزه اقتصاد و معیشت و سایر حوزه ها به مراتب افزایش پیدا خواهد کرد.

به عنوان آخرین پرسش، طرح ها و پیشنهادات جنابعالی به منظور ایفای نقش هرچه بهتر ستاد امر به معروف و نهی از منکر در راستای گسترش معروفات و کاهش منکرات با هدف ارتقاء کارآمدی نظام مقدس جمهوری اسلامی در بخش های مختلف چیست؟

سادات کرمی: در این خصوص باید عرض کنم ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان حرکت نو و پویای خیلی خوبی را شروع کرده و این اقداماتی که در چند ماه اخیر رصد شده بسیار امیدوار کننده بوده برای جوانان انقلابی و تشکل بسیج دانشجویی؛ یک مورد اینکه از ارتباط بسیار خوب و تنگاتنگ ایجاد شده بین این دو نهاد، جوانان مومن و انقلابی استان احساس می کنند در حوزه مواجهه با منکرات و ترویج معروفات در جامعه دانشگاهی و برون دانشگاهی از یک حمایت مطلوب برخوردارند که این حمایت قطعا امیدوار کننده است.

مطالبه و پیشنهاد ما این است که همین روش ستاد در استان را تقویت کنند و تسریع ببخشند که انشالله بتوانیم هرچه زودتر شاهد به نتیجه رسیدن این سیاست باشیم، همین سیاست تشکیل هسته های مطالبه گر امر به معروف و نهی از منکر و حمایت از آنها در راستای مواجهه با مسائل اصلی استان. اما باید در این مسائل اولویت بندی هایی صورت بگیرد که معین شود تمرکز باید بیشتر متوجه کدام نقطه آسیب باشد تا این ظرفیت سازماندهی شده معطوف به موضوعاتی نشود که بهره وری کمتری به نسبت مسائل اصلی استان برای انقلاب اسلامی داشته باشد.

حتما باید اولویت بندی داشته باشیم و حمایت ها و پشتیبانی های همه جانبه استانی و نهادهای مربوطه را از این هسته ها و گروه های خودجوش مردمی شکل بدهیم تا انشالله بتوانیم اثربخشی آن در آینده ای نزدیک را نظاره گر باشیم.

شاید در روزگاری صرفا این ستاد به برخی موضوعات ظاهری می پرداخت بعنوان مثال موضوع عفاف و حجاب، البته این موضوع هم جزو مسائل استان ما هست به دلیل توریستی بودن مازندران اما تنها مسئله این استان نیست و باید شمول این فریضه را افزایش داد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
کدام سرورهای HPE برای سازمان شما مناسب هستند؟
صعود تاریخی افغانستان به جام جهانی فوتسال
کلاس‌های دانشگاه‌ها امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
اولین تصاویر از لحظه شلیک جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه +فیلم
زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها اعلام شد
جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
بازداشت قطاری دانشجویان معترض آمریکایی +فیلم
بازارگردانی در اختیار بورس و فرابورس قرار گرفت
لحظه حمله پلیس به تحصن‌کنندگان در دانشگاه واشنگتن +فیلم
دانشجویان یونانی هم به‌ پا خاستند +فیلم
تجمع دانشگاهیان سراسر کشور در حمایت از خیزش دانشجویان در آمریکا
بشاگرد چگونه بشاگرد شد؟ +فیلم
هشدار هواشناسی درباره سامانه بارشی جدید
کلاس‌های پیام نور امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
رقابت ۱۲ هزار داوطلب در پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
شروط معافیت از مالیات بر عایدی سرمایه در انتقال املاک تعیین شد
امکان تحصیل دختران متأهل در مدارس روزانه
ورود یک واکسن خوراکی به برنامه واکسیناسیون کودکان
روایت جالب وزیر راه پاکستان از استقبال مردم از رئیسی
بارش‌ ها ادامه دارد/ کاهش نسبی دما در روزهای پایانی هفته
آرامش بازار نفت و افول قیمت طلا تا چه زمانی ادامه دارد؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top